Dyżury „pod telefonem”

Zgodnie z informacją opublikowaną przez Rzeczpospolitą w dniu 28.04.2022, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej poddało analizie polskie przepisy o zasadach bezpłatnego dyżurowania przez pracowników pod telefonem. Wszystko wskazuje na to, że przedsiębiorcy działający w branży informatycznej czy serwisujący różnego rodzaju urządzenia i świadczący usługi w sytuacjach kryzysowych będą musieli liczyć się z koniecznością zapłaty swoim pracownikom za czas gotowości do pracy i przeorganizowaniem ich grafików pracy, by były zgodne z unijnymi przepisami. Prace nad uregulowaniem problemu są w toku.

 

Zgodnie z orzeczeniami TSUE, dyżur powinien wliczać się do czasu pracy i w konsekwencji być płatny, jeżeli w czasie dyżuru zatrudnieni pracownicy nie mogli swobodnie dysponować swoim czasem, bo musieli być gotowi do pracy na wezwanie, co mogło nastąpić praktycznie w każdym momencie.